Кой печели в конкуренцията между онлайн- и МОЛ-търговията?

Онлайн да пазаруваме – може да бъде по-изгодно и за клиента, и за търговеца, ако не хитреем на дребно. Глобалната мрежа поема все по-масово и търговията, като част от съществуването ни. Все по-осезаемо е преливането на онлайн и офлайн търговията и появата на т.нар. vireal търговия – една въображаема действителност, която всъщност е бъдещето, отчитат от Комисията за защита на потребителите.

Наблюдава се и друго явление. Т.нар. „омниканалност“ или стремежът за присъствие и онлайн, и офлайн едновременно.

Когато електронната и традиционната търговия се конкурират, всяка от тях акцентира върху своите предимства и същевременно взима най-доброто от другата.

С какво ни привлича пазаруването онлайн? С по-ниските цени в сравнение с традиционната! Тя изисква по-малко средства – пести се от поддържане на магазин, наемане на работна ръка и т.н. Потребителят може и в два часа през нощта да „посети“ онлайн магазина и да види коя стока му харесва. Или пък, докато пътува в автобуса от работа за дома, да си напазарува стоки за вкъщи или дрехи. Възможно е да се сравняват цените – не само на отделни търговци и брандове, но и ретроспективно, за да се види как са се движели във времето. Спестява се и доста време – един клик и сте вече в магазина. Отпада необходимостта да се разхождате, да проучвате, да се редите на опашки, както е при традиционните магазини. Може да се намери всичко на едно място, където да открием и по-голямо разнообразие от брандове и стоки. Някои онлайн магазини предлагат безплатни доставки“, обясняват явленията, които вече приемаме за нещо естествено, от Комисията за защита на потребителите.

Голямото предимство е, че можем да връщаме стоката до две седмици след доставка. Това е въпрос на абсолютна доброжелателност при сделка в магазин.

Офлайн търговията е с предимство с преценка и ужеждение на място да видят, усетят, премерят; с мостри, тестери, промоутъри, консултанти.

В конкуренцията между двата способа за продажби се включват и нови цифрови технологии, които „разширяват“ действителността, като на потребителя виртуално се създават усещания за допир, мирис, вкус, триизмерност. Така например, голяма световна компания за мебели дава възможност чрез т.нар AR технология за „увеличена реалност“ потребителят да наложи харесана от него мебел върху снимка в мобилния му телефон от интериора, който планира да обзаведе – хол, кухня, детска стая и т.н., обясни Райков от КЗП. Той разказа, че има и приложения, които позволяват по направена в търговския обект снимка на дадена дреха тя или аналогична на нея да бъде открита на други места в интернет, за да се сравнят условията, при които се продава от различни търговци и да се избере най-изгодното.

Според Константин Райков контролните органи и институциите следят тези промени, в състояние са да ги посрещнат и да гарантират потребителските права. Той даде пример с т. нар. Нов търговски механизъм за потребителите, който предвижда да бъдат въведени допълнителни официални канали за комуникация между представителите на онлайн магазините и клиентите, например чатове, за да се улесни и насърчи комуникацията между двете страни и да има следи за договореното между тях, което да помогне за разрешаването на евентуален спор на по-късен етап.

„При нас има реални жалби и от двата типа търговия и успяваме да се справим с възникващите казуси. Все още по-големи успехи имаме в традиционната търговия, но растат и тези по отношение на търгуването в онлайн пространството. В интернет продължава в световен мащаб да бъде предизвикателство за контролните органи т.нар. „споделена икономика“, за която също предстои в Европейския съюз да влязат в сила определени правила.



Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *