Всеки е олекнал с 80 лева на черен петък – прахосници ли сме?

Хем сме пазарували практично, хем сме пазарували пет пъти повече от обичайното ни поведение като консуматори в търговската мрежа. Оказа се, пазарували сме неща от първа необходимост, които сме си набелязали отдавна и сме уцелили супер цена. Но сме направили разлика от пет пъти между реална и психологическа покупателна способност за ден – черния петък. Това сочат данните, анализирани от Комисията за защита на потребителите.

Четвърт милиард сме похарчили за ден! „Оказа се, че по публикувани в медиите данни в крайна сметка са похарчени от българските потребители в рамките на тази кампания около 250 млн. лв. Ако вземем онези 45% от българите, които в предварително представително изследване бяха декларирали, че ще си купят нещо от нея, вземем числото 410 лв., което беше посочено също в рамките на това проучване като средна сума, която са склонни да похарчат, но пък после вземем тези 250 млн. лв. и ги разделим на половината от активните български граждани, ще видим, че реалното число е около 80 лв. на потребител”, смята председателя на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов.

Той коментира, че тук се откроява разликата между реалната и психологическата покупателна способност. „Хората искат да си купуват неща, които по-скоро са им потребни и подхождат прагматично, разумно, правят си планове, но невинаги тези планове могат да бъдат реализирани”, допълни анализа си той. И посочи възможни причини за разминаването между планирано преди кампанията потребителско поведение и реално случилото се по време на нея: хората не са открили търсеното от тях, намалението е било по-малко от очакваното, появило се е нещо непланирано и т.н. Маргаритов допусна, че е възможно част от деклариралите, че ще похарчат 400 лв. на „Черния петък” да са чакали цяла година да си купят желаното на по-добра цена. В този ред на мисли той отбеляза, че по-малките области, включително тези с по-слабо икономическо развитие като Монтана и Разград, например, са сред най-активно търсещите в Интернет намаления по време на „Черния петък”. Данните са извлечени от Google Trends и са актуални към момента на приключването на кампанията „Черен петък”.

Според председателя на КЗП потребителската култура на българина се повишава, но предстои още път до изравняването ни с държавите с по-дълги пазарни традиции. Той цитира проучване на Европейската комисия, според което 95% от гражданите на Финландия заявяват, че познават потребителските си права и ги упражняват. „При нас това число е 55%, но в последните периоди този процент е нараснал. Преди пет години при подобен сондаж е било с около 10% по-ниско”, посочи Маргаритов. „Темата за потребителската защита стана разпознаваема най-вече особено през последните две-три години, когато ние всячески се опитваме с различен тип инициативи, освен да осъществяваме дейността си на контролен орган, да реализираме редица информационни кампании, които да кажат на нашите потребители, че могат да се обръщат към институциите. Резултатът е, че трайно в последните три години жалбите и сигналите се увеличават, като това не означава, че нелоялните търговски практики нарастват, тъй като в много от случаите хората се обръщат към институцията и само за съвет как да постъпят в конкретна ситуация”, завърши Маргаритов.



Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *