Наука, философия или случайност е хубавата снимка? (снимки)

Няма формула за снимката – колко усмихнат е човека или обекта, колко яка е камерата ни на телефона, колко хубаво, си мисля, че мога да снимам… „Осъществява се тайнствено преобразуване на обекта в образ, върху което ние нямаме контрол. И това преобразуване не подлежи на човешки контрол. Фотографското изображение се получава без съзнателната намеса на автора“, така казва най-добрият фотограф сред философите проф. Цочо Бояджиев и подплатява думите си с ред научни негови изследвания в областта на философията в изкуството.

И ако си мислите, че снимката винаги е едно към едно с реалността, изключвайки възможностите за постфотографска намеса чрез обработка със специализиран софтуер, грешите!, казва професорът. „ Вероятността за обективност в снимката се опира на илюзия. Снимката не е аналог на реалността. Способността е във фото камерата, в която фотографа не може да се намеси.“ Или – ако „преведем“ философския изказ на фотографа проф. Бояджиев – светлината е от безмерно значение. Но и най-големите майстори на фотографското изкуство не могат да я дозират и позиционират така, че да предположат ефекта й върху снимката…..

Затова се получава така, че случайни хора правят много хубави снимки и така, че майстори фотографи не винаги успяват да уловят момента… така лаиците разбраха лекцията на проф. Цочо Бояджиев „Истината във фотографията“ с дискусия „Изкуството на философския превод“ в Югозападния университет, в която участваха проф. Лазар Копринаров и доц. д-р Камен Лозев.

В ЮЗУ проф. Бояджиев подреди и изложба от свои фотографии, които… „са по-абстрактни, които изискват определени усилия, за да се възприемат. Добрата фотография и доброто творчество е това, което оставя пространство за интерпретация на зрителите и на читателите“, казва автора. Вижте ги:



Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *