Чиновници пишат формално учебници

Чиновниците, които пишат учебниците  трябва да знаят, че не всички деца са медалисти и шампиони, твърди преподавателката – Личност на годината Ваня Стоева. А за образователната система иска да се променят учебните програми. Да влязат учителите в правенето им, да не е само формално. „Няма как един чиновник да знае как стоят нещата в училище. Аз съм работила и в друго училище. Няма как  колегата да ги събира да присъстват в часовете и да има успехи“, твърди Стоева.

Тя не се притеснява нито от министерство, нито от РУО,  може да работи с всякакви деца и с по-ниски възможности. Но иска да не й пречат шапка  и чиновниците, и тогава нещата се случват. Участвала е  и в правенето на учебниците. Но се ядосва, че всичко  е формално.

Също така я притеснява натовареността на учениците, няма възможност за практикум. „Трябва да има практическа насоченост по всеки един предмет. Няма как само на теория и без училищата да са пригодени за това. Едно училище успява, когато е добре оборудвано, когато има много практическа работа“, категорична е преподавателката.

Избрала да бъде учител по призвание. Там е нейната  сила. Но и не само. Дядо й бил учител по история и география, а баба й -по български език.

Закърмена с тази любов още от ранна детска възраст, в години, в които учителската професия е на пиедестал. Още от ранна детска възраст харесвала тази професия. Според нея когато човек прави нещата с много желание, много воля  и си почива, когато работи, успява. А за географията говори с толкова любов: това е най-интересната наука, много пространствено мислене, логически връзки  и децата я обичат.  През годините се чудела дали да сменя професията, когато тя е поставена в дъното, неуважавана, с непрекъснати коментари за ниско ниво и образование. Но смята, че това е призвание.

За Стоева обществото трябва да промени мисленето си, за да има уважение към учителите. „Не може всеки да разбира от образование. Когато се прибере детето вкъщи и започне родителят да говори, че това е неговият учител, че този човек полага усилия, че това е моторът на образователната система, тогава ще се случат нещата. Прибирайки се нашите деца от училище, ако родителите казват: мани го тоя учител, нищо не разбира, не става. Системата на образованието се състои от три пилона- семейство, общество и училище. Когато семейството липсва, няма как да се случат нещата.

А вниманието на днешните деца привлича с  много динамична работа. Освен че правят екскурзии, походи, в часовете децата говорят, задават въпросите, те управляват понякога и когато има взаимно доверие, нещата се случват.

Работи по проект за талантливи деца. По него можеш да кандидатстваш, ако си класирал деца на национална олимпиада. Четвърта по ред  година работи по проект за талантливи деца, готви деца пети, шести, десети и единадесети клас да бъдат победители. Първият акцент е областният кръг, след това предстои и национална олимпиада.

 



Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *