Като се тагвате във Фейсбук, имайте предвид следното:

„Нелоялни търговски практики грозят споделящите лични данни в социалните мрежи“. Публикуването на лични данни, включително и в социалните медии, дава възможност на търговците да проучат потребителите и с различни оферти да опитат да „изкривят“ икономическото им поведение.

„Споделяйки своите снимки от доброто прекарване по плажовете и своето местонаходжение, е възможно потребителят да бъде профилиран и на базата на това профилиране да започне да получава търговски съобщения и реклами, свързани със стоки и услуги, които са съвместими с това къде и как той прекарва в момента времето си“, обяснява Стоил Алипиев, председател на Националната асоциация за защита на потребителите (НАЗП).

Той даде следния пример: „Ако потребител се снима от плажа, може да започне да вижда на сайтовете, които посещава, или на своя профил в социалните мрежи оферти за плажни аксесоари. Това обаче не е следствие от лоялна политика на търговците, а в резултат на това, че са били събрани неговите лични данни и той е бил правилно профилиран.“

Алипиев обясни, че получаването от потребителя на агресивни маркетингови съобщения води до изкривяване на неговото икономическо поведение и той не може да вземе информирано решение и да направи най-добрия за себе си избор.

Събирането на лични данни става чрез т.нар. „бисквитки“ на сайтовете. Експертът обясни, че в регламента за защита на личните данни ясно е разписано по какъв начин да бъдат структурирани тези „бисквитки“ и какви лични данни могат да се събират чрез тях. „В повечето случаи са настроени по такъв начин, че потребителят не може да вземе адекватно решение дали е съгласен или не да предостави изискваните му лични данни. Има и доста заблуждаващи дизайни“, допълни той.

В момента НАЗП и Комисията за защита на личните данни работят върху проучване, което има за цел да установи как доставчиците на интернет услуги събират, ползват и съхраняват лични данни на потребителите при сърфиране в мрежата и спазват ли се законоустановените правила. Очаква се то да приключи до края на годината с доклад за състоянието.



Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *