Доставките на хранителни стоки до дома в България растат
Периодът на световна пандемия силно благоприятства развитието на дигитализацията в много сектори на икономиката. Един от тях е търговията на дребно. Все повече ритейлъри започнаха да използват собствени мобилни приложения и онлайн магазини като средства за повишаване на продажбите и достигане на нови клиенти.
Това създаде и редица предизвикателства в логистичното им обезпечаване и силното желание от страна на клиентите за по-бърза доставка.
Създаването на устойчива бизнес система, която да бъде печеливша за търговците не е лесна задача. Голяма част от по-малките бизнеси, които се пробваха да създадат работеща система за доставки се провалиха и оставиха това пространство на по-големите в бранша. В световен план се изляха десетки милиони инвестиции в стартиращи компании, които обещават 15 минутна доставка до клиента с иновативно изградени “тъмни” складове в множество точки на града.
В България тези, които успяха да удовлетворят клиентските нужди инвестираха в големи складови пространства и увеличиха многократно персонала си. Несъмнено в столицата лидер в онлайн търговията на хранителни стоки е компанията ebag. Тя беше частично придобита от чешкия холдинг Rohlik с над 150 млн. евро оборот за 2019 г.
В провинцията печелившият подход се оказа малко по-различен. Например най-големият онлайн супермаркет във Варна Засити БГ използва мрежа от над 30 местни локални обекта, за да обезпечи доставката на над 5000 артикула. Благодарение на вече изградената си мрежа от микро складове Zasiti.bg успява да предложи напълно безплатна доставка в рамките на град Варна и опция за експресна доставка до един час. Това прави варненския онлайн търговец най-добър в съотношение асортимент/бързина на доставката.
Със сигурност все още е доста рано да се прогнозира до къде може да стигне онлайн супермаркета като бизнес модел. По- данни на търговците оборотът от онлайн магазините им е около 10% от целия оборот. Този процент обаче се очаква да расте и онлайн супермаркета ще стане предпочитан метод за пазаруване сред активните млади хора в големите градове.