Бъдете внимателни, ако избирате домашен любимец
Измамите опорочиха и тази търговия: плащате за породисто кученце, получавате четириног приятел с неустановен произход. Всяко второ кученце, обявено за продан онлайн, е менте. Това сочат данните от проучване на фондацията за защита на животните „Четири лапи“. Резултатите разкриват как в нарушение на законовите изисквания, 60% от кученцата в България се продават без микрочип и паспорт. Половината от закупените кученца са на възраст от шест седмици или още по-малки, когато все още трябва да бъдат с майките си.
Безпрецедентното търсене по време на пандемията от COVID-19 подхранва незаконната търговия с кученца в цяла Европа, която причинява страданието на милиони кученца всяка година. Прекарването на повече време у дома около пандемията определено е оказало влияние върху закупуването на кученце, предимно онлайн, чрез социални медии и уебсайтове. Въпреки че основните причини за покупка са желанието да се грижат за кученце и такива, свързани с децата, кученцата са избирани въз основа на това как изглеждат, като външният им вид е водещ фактор. Те често са купувани бързо и твърде малки онлайн, без адекватно проучване. Това прави потенциалните нови собственици уязвими към измами и води до закупуване на твърде малки кученца, без документи, от нерегистрирани развъдници и/или продавачи. Данните, събрани от проучването в България, показват шокиращо потъпкване на законовите изисквания:
Само 40% от анкетираните казват, че кученцето им е било микрочипирано и регистрирано преди продажбата. От всички държави, участвали в проучването, България се отличава като страната с най-голям дял неидентифицирани и нерегистрирани кучета, продавани онлайн, въпреки ясната правна рамка.
Половината от кученцата (50%) са закупени на възраст 0-6 седмици, което е незаконно. Това компрометира значително здравето и социализацията на кученцата до края на техния живот.
- Само 15% от купувачите казват, че са купили кученцето си от регистриран развъдник.
- Повечето кученца са рекламирани в социалните медии (51% общо, 35% от тях във Facebook) и в уебсайтове (29%).
„За да се подпомогне борбата с незаконната търговия с кученца онлайн, продавачът трябва да бъде проверен от сайтовете за обяви, заедно с данните за микрочипа на кученцата, които продава. В допълнение, социалните медийни платформи трябва правилно да прилагат своите забрани за продажба на животни, като е необходимо законодателство за защита на животните, продавани онлайн във всички изследвани страни.“ казват от Четири лапи.