Казваме „чао“ на хартиените трудови книжки, но от кога?

Окончателно бяха приети измененията в Кодекса на труда, които водят до премахване на хартиената трудова книжка. Народните представители одобриха тези промени на второ четене. В рамките на тази година работниците ще продължат да представят хартиената си книжка пред работодатели и институции. Националната агенция за приходите ще трябва да разшири своя регистър с пълни трудови данни на работниците, което ще отнеме около година.

С този законопроект, предложен от депутата Божидар Божанов и „Демократична България“, се въвежда пълна електронизация на трудовото досие. Това досие ще се нарича „единен електронен трудов запис“ и ще се поддържа от Националната агенция за приходите. Работниците ще имат достъп до него за справки.

Според новите разпоредби, до 1 юни 2025 г. всеки работодател трябва да оформи трудовата книжка на своя работник или служител и да му я върне. Ако трудовата книжка бъде загубена след тази дата, тя ще бъде заменяна с нова и след това отново ще бъде приключвана, след като се въведат съответните данни в регистъра.

С промените също се забранява на новите работодатели да имат достъп до данните за заплатата от предишните работодатели, за да не може да се злоупотребява с тях при определянето на текущото трудово възнаграждение. Работниците, от своя страна, ще имат пълен достъп до собствените си данни в новата електронна трудова книжка.



Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *