ЕК настоява за прозрачност от TikTok, Snapchat и YouTube относно алгоритмите за препоръки
Социалните медии TikTok, Snapchat и YouTube са изправени пред изтичащ срок, наложен от Европейската комисия (ЕК), за предоставяне на подробна информация относно алгоритмите, които препоръчват съдържание на потребителите. Изискването е част от Закона за цифровите услуги, като целта е да се изясни как тези системи могат да увеличат рисковете, свързани с избори, психично здраве и защита на непълнолетни. От компаниите се очаква също така да разкрият какъв е механизмът на подреждане на съдържанието при скролиране и търсене.
Габриела Руменова, основател на „Ние, потребителите“, отбелязва, че въпросът за прозрачността е особено важен, тъй като TikTok и други платформи профилират потребителите, много от които са деца, което може да доведе до пристрастяване. В допълнение, ЕК е изразила притеснения относно разпространението на незаконно съдържание и мерките на TikTok за минимизиране на рисковете при избори и манипулация на публичния дискурс.
На този фон Meta Platforms обяви, че ограничава целевите реклами в ЕС в отговор на регулаторните изисквания, докато китайската платформа Temu е обект на разследване от Комисията заради продажбата на незаконни и потенциално опасни продукти. ЕК акцентира и върху рисковете, свързани с „потенциално пристрастяващия дизайн“ на платформата и алгоритмите за препоръки.