„Намаление в намалението” за джапанки и шорти

В сезон сме на „намаление в намалението” и произтичащите от тази акция възможности за потребителите и измама…пак на същите, на потребителите. Въпросът за т.нар. „намаление в намалението” добива актуалност при по-продължителни, най-вече сезонни кампании и е пряко свързан с риска потребителите да бъдат заблудени относно размера на отстъпките. От Комисията за защита на потребителите обръщат внимание, че когато намалението продължи повече от месец, търговците са длъжни да изчислят процента на отстъпките за новия период спрямо цените от този досега. „Ако вече е било обявено предишно намаление, то тогава трябва да присъстват и старата, и новата цена. За стара цена се счита тази, която е актуална поне месец назад във времето преди последното намаление, а не първоначалната цена, от която е тръгнала кампанията в даден период, който може да е бил преди два или повече месеца”, обяснява председателят на комисията Димитър Маргаритов. „Например, ако се обявява намаление за 20% и след това целта е да бъде извършено още едно намаление, например с 30% спрямо тази цена, то погрешно би било търговецът да обяви, че намалението е 50%. Т.е. да кумулира тези две стойности”, поясни той. Той подчерта, че „за потребителите трябва да е ясно откъде се тръгва и къде се стига, без за бъдат въвеждани в заблуждение с механичното събиране на процентите за целия период, който може да е и по-продължителен, и така да се създаде у тях впечатлението, че процентът е висок, а всъщност да се окаже, че цената не е чак толкова ниска.”

Маргаритов изтъкна, че са два важните въпроси, които касаят т.нар. намаления. Първият е свързан с това доколко реални са те. За да бъдат такива, законът въвежда изисквания, за спазването на които институциите следят. Вторият въпрос е колко са големи, но той вече зависи от избора на търговеца и е елемент от свободния пазар. „Някои твърдят, без да съм склонен напълно да го отрека, че все още в България, като цяло размерът на намаленията не е чак толкова голям, както в други по-развити пазари, където могат да бъдат намерени действително много изгодни цени за определени групи стоки”, посочи председателят на КЗП.

„Когато си купувате стока с намаление, имате право и на рекламация при дефект, и на тестване на нейните качества в търговския обект, както и да я върнете в 14-дневен срок, ако е закупена онлайн”, напомни Маргаритов във връзка с наблюденията, че все още се срещат опити търговци да заблуждават потребителите, че не могат да упражнят свои основни права при такива кампании. „Когато стоката е намалена поради наличието на дефект, който не пречи на нейното нормално потребление, търговецът е длъжен да посочи предварително това като причина за направената отстъпка”, допълни той.



Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *